Årets Esbjergenser

Esbjerg Ugeavis, uge 4, 2021

Årets Esbjergenser: – Det handler alt sammen om at hjælpe

1

Ella Hedegaard Årets Esbjergenser 2020. Som 82-årig er hun stadig i sving på fuld tid med at hjælpe mennesker, der har brug for det. Foto: Tue Sørensen

/1

En tydeligt overrasket, glad og rørt Ella Hedegaard efter nyheden om, at hun var blevet kåret til Årets Esbjergenser 2020. – Jeg er stolt, men der er virkelig mange, jeg gerne vil dele æren med, sagde hun

27 jan. 2021 kl. 09:40

Erik Haldan eha@ugeavisen.dk

Årets Esbjergenser: Frivilligt arbejde er med til at lukke huller i det sociale sikkerhedsnet, hvis masker også i Esbjerg kan blive for store eller gå i stykker. Blandt de mange frivillige er den nu 82-årige Ella Hedegaard et fyrtårn, og det har hun været i mere end 50 år.

Nu er hun blandt 19 kandidater blevet kåret som Årets Esbjergenser 2020. Ella Hedegaard bliver dermed nummer 50 på hovedbibliotekets æresvæg for alle Årets Esbjergensere.

Det er Ella Hedegaards mangeårige og formidable sociale og humanitære indsats, der giver hende en plads på æresvæggen. En indsats, der har haft Røde Kors som omdrejningspunkt på flere måder, men som har haft effekt og betydning for mennesker i tusindvis uden for Røde Kors.

Genbrug og patientstøtte

Ella Hedegaard har været en drivkraft bag etableringen af genbrugsbutikker i Esbjerg, Ribe og Bramming. Hun har i årevis organiseret julepakker til børnefamilier i hundredvis, så også børn i klemte familier kan mærke, det er jul. Og hun har i årevis ydet en helt særlig indsats i forhold til at styrke integrationen ved at skabe kontakter mellem esbjergensere og nogle af de flygtninge, der kommer til Esbjerg i håbet om en ny begyndelse.

– Det handler alt sammen om at hjælpe mennesker, siger Ella Hedegaard selv om sit frivillige arbejde, der er på fuld tid.

Som 82-årig er hun stadig aktiv. Også i noget af det fineste i Esbjerg, som næppe var blevet til noget uden Ella Hedegaards indsats og drev. Det er vågetjenesten og patientstøtteordningen, som blev etableret på Sydvestjysk Sygehus i henholdsvis 2013 og 2019.

22 frivillige er med i vågetjenesten. Deres opgave er at sidde hos døende, være til stede og på den måde være en støtte for både dem, deres pårørende og i høj grad også for sygehusets medarbejdere.

– Sidste år vågede vi i 336 timer hos 12 kvinder og fire mænd. Året før vågede de frivillige ved 24 mænd og 10 kvinder. Vi oplever stor taknemlighed, forklarer Ella Hedegaard.

Frivilligt arbejde er ulønnet, men det er det hele værd, når man våger hos en døende patient, og han så – midt i sin døs – åbner øjnene, kigger på én, smiler og siger: – At du er her, er bedre end medicin.

Omkring 60 frivillige arbejder i patientstøtteordningen på Sydvestjysk Sygehus. Også her tager Ella Hedegaard sin tørn. Det er forskelligt, hvad patienterne har brug for. Nogle gange er det bare at tale med et andet menneske. Andre gange er det at gå en tur, få læst op af en bog eller blot vide, at der kommer én og sidder ved sengen, når det ikke er muligt for familie eller andre.

– Tilsammen bruger vores 60 frivillige godt 4.000 timer om året på at være hos patienter og støtte dem og give deres pårørende en pause.  Men i 2020 har det på grund af corona desværre været langt mindre og i perioder slet ikke muligt, siger Ella Hedegaard, som er sikker på, at det frivillige arbejde har stor betydning.

– Uden det frivillige arbejde ville flere være ensomme og flere ville være triste. Frivilligt arbejde er ulønnet, men det er det hele værd, når man våger hos en døende patient, og han så – midt i sin døs – åbner  øjnene, kigger på én, smiler og siger: – At du er her, er bedre end medicin.

Stolt og overrasket over æren

Ella Hedegard havde ikke set det komme, at hun skulle være Årets Esbjergenser 2020. Overraskelsen lyste ud af hende, da Ugeavisen Esbjerg kom forbi med den gode nyhed og en buket blomster.

– Jeg havde hørt, at jeg var foreslået, men ikke tænkt videre over det. Jeg er overrasket, men også stolt over den fine titel. Og så er der virkelig mange, jeg gerne vil dele æren med, sagde Ella Hedegaard, da hun havde sundet sig bag det visir, hun havde på.